محله نیاوران که اماکن فرهنگی و دیدنی بسیاری در آن قرار دارند، دارای ۱۳ محله بوده و ۱۷۰۰ متر از سطح دریا بلندتر است. نیاوران به دلیل شیب زیاد در برخی مناطق، معماری خاص و متفاوتی دارد. در این مقاله به بررسی برخی عوامل موثر بر طراحی دکوراسیون داخلی در نیاوران می‌پردازیم.

این منطقه که یکی از گران قیمت‌ترین بخش‌های منطقه ۱ تهران است، در میان فرمانیه، دزاشیب، تجریش و دارآباد قرار گرفته است. آنچه در مورد نام این منطقه در میان مردم و پژوهشپران شایع است، وجود نیزار در دوران قدیم در آن نواحی می باشد. پس از آنکه ناصرالدین شاه ساخت و ساز در این منطقه خوش آب و هوا و زیبا را آغاز کرد، نام نی بران بر آن باقی ماند.

متقاضیان پیوستن به جمعیت ۱۰ هزار نفری  نیاوران به دلیل آب و هوای خوب، امنیت، ترافیک کم و بافت لوکس، آن رو به افزایش است. این باعث افزایش ساخت و ساز و بازسازی ساختمان‌های منطقه شده است. باید در نظر داشت که در طراحی و بازسازی منازل مسکونی، طراحی دکوراسیون داخلی از اهمیت بالایی برخوردار است.

طراحی دکوراسیون داخلی در نیاوران
دکوراسیون داخلی کاخ نیاوران

پارک زیبای نیاوران

یکی از جاذبه های نیاروران پارک زیبای نیاوران است که مجاورت میدان نیاوران (باهنر) و در جنوب کاخ نیاوران قرار گرفته است. این پارک با مساحت ۶۲ هزار متر مربع در سال ۱۳۴۸ ساخته شد. این پارک با داشتن ۸ هزارمتر زمین گل کاری شده و ۲۰ هزار متر چمن، یک درخت چنار ۱۵۰ ساله به ارتفاع ۲۰ متر را نیز میزبانی می کند. این چنار یکی از قدیمی ترین درختان تهران است.

به منظور ایجاد فضایی طبیعی تر و ایجاد مناظر زیبا، یک دریاچه مصنوعی به مساحت ۳۳۲۰ متر مربع در پارک ایجاد شده است که در آن ماهی های گوناگون، لاک پشت و مرغابی زندگی می کنند.

معماری و طراحی آن را علی سردار افخمی عهده دار شد. افخمی از اساتید بزرگ معماری ایران بوده است. او که شاگرد اول مدرسه هنرهای زیبای پاریس بود، در سال ۱۳۴۲ به ایران بازگشت. سپس از مدتی تدریس در دانشگاه تهران، تدریس را رها کرده و به طراحی مشغول شد. آثار بجا مانده از او می توان به تئاتر شهر، هتل ماریوت تهران، هتل اسنوبرد ایروان و ساختمان تالار های دانشگاه صنعتی اصفهان را نام برد. افخمی در طراحی دکوراسیون داخلی در نیاوران نیز صاحب سبک بود.

برای آشنایی و راهنمایی بیشتر در زمینه طراحی دکوراسیون داخلی لینک زیر را مطالعه کنید.

نکات طلایی در انتخاب معمار داخلی